Nutsvoorzieningen

Voor alle nutsvoorzieningen die in je in je huis wil voorzien, dient een externe firma de aansluiting te verzorgen. Dit geldt zowel voor leidingwater, gas en elektriciteit, vaste telefonie en kabeltelevisie. Bij de meeste voorzieningen kan je een keuze maken qua aanbieder, bij andere dan weer niet.

Gas en elektriciteit

Om te kunnen genieten van aansluiting van gas en/of elektriciteit in je woning moet je op voorhand:

  • beschikken over een aansluiting op het elektriciteit- en/of gasnet via de distributienetbeheerder
  • en een contract afsluiten met een energieleverancier.

Sinds de vrijmaking van de energiemarkt moet voor gas- en elektriciteitsdistributie een onderscheid gemaakt worden tussen enerzijds de distributienetbeheerder en anderzijds de leverancier. De distributienetbeheerder is eigenaar van de leidingen en installaties. De energieleveranciers staan in voor het leveren van gas en elektriciteit. Op de markt zijn verschillende leveranciers aanwezig waarmee je een contract kan afsluiten. Een lijst van alle erkende energieleveranciers in Vlaanderen vind je op www.vreg.be.

Voor vragen in verband met elektriciteit en aardgas (aansluitingen, storingen en defecten, premies,...) neem je best contact op met Fluvius, www.fluvius.be, tel. 078 35 35 34 (algemeen), tel. 078 35 35 00 (storingen en defecten), tel. 0800 65 065 (gasreuk), fluvius.be (straatlampen)

Op de website van Fluvius kan je een aansluiting op het distributienet voor elektriciteit of gas aanvragen of wijzigen.

Waterdistributie

Het waterdistributienet in Ieper wordt verzorgd door De Watergroep. De Watergroep heeft voor alle vragen en meldingen van klanten één algemeen contactnummer: 02 238 96 99. Via een telefoonroutering op basis van uw postcode en de aard van uw vraag komt u via dit nummer bij de juiste dienst terecht. Dit nummer is buiten kantooruren eveneens doorgeschakeld naar onze wachtdienst.

Heb je vragen over de aanvraag van een nieuwe drinkwateraftakking, verhuis, keuring van een waterinstallatie of afvoer van afval- en regenwater… Neem dan een kijkje op www.dewatergroep.be. Ook informatie over de waterkwaliteit, een overzicht van de tarieven of mogelijke storingen in jouw buurt zijn terug te vinden op de website van De Watergroep. Een verhuizing kan je voortaan volledig digitaal afhandelen via de online klantenzone van De Watergroep (www.dewatergroep.be/klantenzone).

De tarieven voor waterverbruik kan je raadplegen op de website www.dewatergroep.be

Vaste telefonie en internet

De meeste telefoonoperatoren bieden vandaag de dag totaalpakketten aan voor vaste en mobiele telefonie, internet en digitale televisie. Om een vaste telefoonaansluiting te bekomen neem je best rechtstreeks contact met de aanbieders van telefonie.