Meldpunt Klokkenluiders en onregelmatigheden
Vanaf 11 december 2022 moeten alle lokale besturen een klokkenluidersmeldpunt hebben voor de medewerkers en andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken.
Dat is het gevolg van een nieuw Vlaams decreet op basis van een Europese Richtlijn. Het is daarbij de bedoeling om de klokkenluider meer bescherming te bieden.
Het Bestuursdecreet voorziet een procedure voor de melding van inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement. Op deze webpagina lees je hoe je inbreuken bij de diensten van Stad en OCMW Ieper, AGB Musea en AGB Vauban kan melden.
Intern meldpunt
Algemeen directeur Stefan Depraetere is als hoofd van het personeel, overeenkomstig het Bestuursdecreet, het intern meldpunt. Hij is te bereiken via:
AC Auris
Ter Waarde 1, 8900 Ieper
algemeendirecteur@ieper.be
T. 0800 9 8900
Kan de inbreuk doeltreffend intern worden behandeld? En is de klokkenluider van mening dat er geen risico op represailles bestaat? Dan wordt de melding bij voorkeur intern gemaakt.
Extern meldpunt
Kan je om bovenstaande redenen niet bij het interne meldpunt terecht, dan kan je terecht bij het externe meldpunt Audit Vlaanderen. Je kan Audit Vlaanderen bereiken via:
melding.audit@vlaanderen.be, Tel. 02 553 45 55, Audit Vlaanderen, Havenlaan 88 - bus 24, 1000 Brussel.
De invulling van het meldkanaal ligt formeel vast:
• Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk (mail en brief), telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op een verslag.
• Binnen de 7 kalenderdagen dient de melder een ontvangstmelding te krijgen, binnen de 3 maanden de feedback.
• Het Bestuursdecreet en GDPR bepalen duidelijk aan welke gegevens over de melding mogen of moeten geregistreerd worden en geeft richtlijnen over de bewaring.