Kunst in Openbare Ruimte

 

Commissie Kunst in Openbare Ruimte

De Commissie Kunst in de Openbare Ruimte (KOR) – vroeger Commissie Beelden in de Stad – is een adviescommissie van de Stad Ieper. De KOR vervult twee taken:

  • Het stadsbestuur adviseren op vlak van beeldende kunsten in de openbare ruimte,
  • Kunstprojecten in de publieke ruimte realiseren.

De commissie streeft naar participatieve (drempelverlagende), interactieve of autonome kunst, die steeds in dialoog staat met de ruimte rondom. In zijn advies en projecten stelt de KOR telkens een aantal criteria voorop om de openbare ruimte een professionele, hedendaagse, artistieke beeldtaal te geven, met een duurzaam karakter en met aandacht voor een breed gedragen publieke beleving.

De KOR bestaat momenteel uit volgende leden, met een verschillende expertise en achtergrond in de kunstsector:

  • Valentijn Despeghel (schepen van cultuur)
  • Sven Geldof (afdelingshoofd Vrije Tijd & Ontwikkeling)
  • Els Verlinde (Cultuurfunctionaris CC Het Perron)
  • Dominiek Dendooven (Wetenschappelijk medewerker In Flanders Fields Museum)
  • Jan Yperman (Voormalig directeur van CC De Steiger in Menen)
  • Cathérine Dewilde (Fotografe)
  • Filip De Cock (kunstenaar, initiatiefnemer R121)
  • Inse Verplanken (directeur Dé Academie afdeling Beeld & Audiovisuele Kunsten)
  • Marie-claire Rassalle (kunstenares)

 

Realisaties

Kunstwerk Ter Waarde (2024, wordt gerealiseerd)

De Thuyndagkinderen - ABC-straat Ieper (2023, ENCQ)
Het kunstwerk Thuyndagkinderen van kunstenaar ENCQ vermengt de geschiedenis van Ieper met die van de kunstenaar. Op de achtergrond staat een gestileerde skyline van de kattenstad. Voor ieder die naar de Ieper komt via de A19 is dit het eerste beeld dat men van de stad te zien krijgt vanop de Zuiderring. Op de voorgrond twee kinderen (de ontwerper en zijn broer) tijdens de bloemenprocessie, halfweg de jaren 60, ter ere van O.L.V van Thuyne, patrones van Ieper en ter nagedachtenis van het beleg van Ieper in 1383.

Y-line - Kunstinstallatie Westkaaipark Ieper (2023, An Gillis en Nancy Schrijvers)
Y -line is een lange kronkelende mosterdgoude buis die de glooiing van het pad en het terrein volgt, maar deze ook doorbreekt door haar materialisatie, kleur en hoogteverschillen.  De gebruikswaarde is niet op voorhand gedefinieerd zodat iedereen zijn eigen invulling aan het kunstwerk kan geven. Door de fijnheid van het materiaal, het kleurgebruik en de openheid van de constructie blijft het landschapsbeeld van het park, zicht op het kanaal en natuurlijke groenbeleving maximaal bewaard.

Street art -  brug van de Noorderring over de Poperingseweg (2022, Leonard Cools)
Voor de brug Noorderring zijn beide muren ontworpen als tweeluiken. Het grootste luik bevindt zich telkens aan de kant van Vlamertinge en toont grote planten en bomen waartussen mensen op ontdekking gaan en tot rust komen. Het kleinste luik bevindt zich telkens aan de Ieperse zijde van de binnenmuren. De personages tegen de rozige achtergrond kunnen gezien worden als een soort wachters die de toegangsweg naar de stand flankeren en iedereen welkom heten. De grijze brug werd omgevormd tot een kleurrijke toegangspoort.

Hypecourt - Zaalhof Ieper (2021, Timothy Vanlerberghe)
Het basketplein aan het Zaalhof werd omgevormd tot het street-art project Hypecourt. Op deze ontmoetingsplek, waar veel jongeren uit de buurt elkaar ontmoeten en samen sporten, werd een uitnodigend kunstwerk geschilderd op het basketveld.

KOM - Natuurkunstwerk Hommelhofstraat Ieper (2020, Nele Santy en Justine Morlion)
Het kunstwerk KOM is een cirkelvormige constructie met een diameter van 7 meter. De hoogte varieert van 50 tot 100 cm. Door die variatie kan je erop zitten, klimmen en klauteren.
Het is een veelzijdige plek die kan dienen als rustplek en speelplek, maar evenzeer als fruitplukplatform omdat het geplaatst wordt rond een fruitboom. Het maakt de connectie met de natuur, maar verstoort het niet.
Op een speelse manier verwijst KOM naar kompas, tope ‘kom, welkom, in de kom, kom ‘ter bie, kom  eki were, kom je of …

Het zwevend paviljoen - Zillebeke-Dorp (2019, Brody Neuenschwander)
Naar aanleiding van de dorpskernvernieuwing in Zillebeke kwam er een zwevend paviljoen boven de nieuwe groene zone, schuin voor de kerk. Dit ruimtelijk werk, ontworpen door de Texaanse kunstenaar Brody Neuenschwander, verwijst indirect naar Zillebekevijver (qua vorm) en vormt zo een paviljoen waaronder en rond mensen kunnen zitten en wandelen. Deze constructie zal in een organische beweging zweven boven de groene zone op zo een 3 tal meter (tussen de nieuw aangeplante bomen), nieuwe bankjes (kerkhofmuur) en het nieuwe wandelpad in deze zone.  Het kunstwerk biedt de mogelijkheid aan bezoekers en inwoners als ontmoetingsplaats. In het paviljoen zijn teksten en zinnen opgenomen worden die verwijzen naar Zillebeke.

De HemelpOOrt - Rijselstraat Ieper (2015, Honoré d’O, Sint-Pieterswijk, Rijselstraat Ieper)
De Hemelpoort bestaat uit twee bijna huizenhoge paalconstructies, opgesteld aan weerszijden van de straat. Bovenaan elke paal is een verticaal bewegende slagboom bevestigd, aangedreven door een zich onderaan in de paal geïnstalleerde kleine motor. Beide slagbomen bewegen gelijktijdig op en neer en dit met onregelmatige en niet te voorspellen tussenposen. Deze poort staat op de noordelijke rand van de Sint-Pieterswijk, de oudste wijk van Ieper. In tegenstelling met de vroegere stadspoorten, die de mensen al of niet toelieten de stad of wijk te verlaten, opent de Hemelpoort zich naar de hemel toe en bij het sluiten komen de slagbomen naar beneden, maar kan men toch nog door. Aldus wordt op een symbolische en vooral kunstige wijze duidelijk gemaakt dat bezoekers altijd welkom zijn op de Sint-Pieterswijk.

Contact