Ieper bekroond voor toegankelijke mobiliteit
Brugge, Ieper en Nazareth winnen de prijs Meer Mobiele Gemeente/Stad 2024. Die prijs beloont lokale besturen die extra inspanningen leveren voor toegankelijke mobiliteit en haltes. De winnaars krijgen elk 50.000 euro om te besteden aan een project rond toegankelijke mobiliteit, met de focus op haltes en Hoppinpunten. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de tweede themadag rond toegankelijke mobiliteit. Deze prijs en de themadag zijn een initiatief van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid, de VVSG, vervoermaatschappij De Lijn en Inter, het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen.
Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport: “Proficiat Brugge, Ieper en Nazareth! Samen met alle andere genomineerden bedank ik hen graag voor hun inspanningen voor toegankelijke mobiliteit. Het Masterplan Toegankelijkheid wordt tegen midden 2025 geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Bedoeling is om samen met de vervoerregio’s een versnelling hoger te schakelen zodat we sneller en meer toegankelijke haltes hebben. Op die manier zorgen we ervoor dat het aanbod van De Lijn voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is.”
Wim Dries, voorzitter Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG): “De lokale besturen maken nu volop werk van de opmaak van hun meerjarenplannen. Dit is een ideaal moment om toegankelijkheid en toegankelijke haltes mee in te schrijven in het budget van de gemeente. Vroegtijdige kennis van subsidiemogelijkheden en technische vereisten helpt bij die langetermijnaanpak. In cofinanciering en met ondersteuning van Vlaanderen, kunnen steden en gemeenten verder werk maken van toegankelijk openbaar vervoer. Deze themadag bewijst dat lokale besturen dit thema hoog in het vaandel dragen.”
8 genomineerden voor de vakjuryprijs
De tweejaarlijkse vakjuryprijs Meer Mobiele Gemeente/Stad beloont lokale besturen die inspanningen leveren om toegankelijke mobiliteit in hun stad of gemeente te verhogen. Deze prijs werd voor het eerst uitgereikt in 2022. Toen wonnen Gent, Wevelgem en Koekelare.
Alle steden en gemeenten in Vlaanderen werden oproepen om een dossier in te dienen. Uit de acht genomineerde lokale besturen werden Brugge, Ieper en Nazareth bekroond als ‘Meer Mobiele Gemeente / Stad 2024’. Deze steden en gemeenten waren genomineerd.
- In de categorie ‘grote lokale besturen’ (meer dan 50.000 inwoners): Brugge, Hasselt en Mechelen.
- In de categorie ‘middelgrote lokale besturen’ (tussen 20.000 en 50.000 inwoners): Bilzen, Ieper en Wevelgem.
- In de categorie ‘kleine lokale besturen’ (minder dan 20.000 inwoners): Nazareth en Moorslede.
Om kans te maken op deze prijs dienden steden en gemeenten het charter Masterplan Toegankelijkheid ondertekend te hebben én een onderbouwd dossier indienen met daarin hun visie op toegankelijke mobiliteit en hun aanpak én realisaties rond toegankelijke haltes en Hoppinpunten.
Hoe zette Ieper in op toegankelijke mobiliteit? Ieper maakt Hoppinpunten volledig toegankelijk.
Ieper was twee jaar geleden al genomineerd en heeft sindsdien nog stappen gezet. Via een coachingtraject met Inter werkte Ieper een actieplan uit om tegen 2030 minstens de helft van de haltes toegankelijk te maken. Het hoppinpunt in Boezinge is bijvoorbeeld al volledig toegankelijk met onder andere blindengeleiding. In het station werden ook de treinperrons verhoogd zodat het in- en uitstappen vlotter verloopt. De stad richtte het Hamiltonpark ook volledig in met aangepaste banken en investeerde volop in de toegankelijkheid van begraafplaatsen.
Masterplan Toegankelijkheid
‘Meer Mobiele Gemeente/Stad’ is een initiatief binnen het Masterplan Toegankelijkheid. Dat is een actieplan van de Vlaamse overheid om halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk te maken én past in de Vlaamse mobiliteitsvisie Hoppin. Ook wie een beperking heeft of ouder is en slecht ter been, moet zich met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Daar zijn toegankelijke haltes voor nodig, maar ook een doordachte samenwerking met steden en gemeenten. Concreet moet 50% van de haltes van het kernnet en aanvullend net toegankelijk zijn tegen 2030 zodat ongeveer 70% van de reizigers kan rekenen op een toegankelijke rit.
Aangezien meer dan 60% van alle haltes langs gemeentewegen liggen, zijn lokale besturen daarin een cruciale partner. Lokale besturen die zich actief willen inzetten om de haltes van het toekomstig kern- en aanvullend net toegankelijk te maken, kunnen het charter ‘toegankelijkheid haltes’ ondertekenen. Vandaag hebben al 64 lokale besturen dat charter ondertekend.
Meer informatie